Grunnleggende ferdigheter i kroppsøving

I læreplanen står det at de grunnleggende ferdighetene: muntlige-, skriftlige-, lese-, regne- og digitale ferdigheter skal inn i alle fag. Hensikten med å bruke de grunnleggende ferdighetene er å støtte opp om elevenes læring i det enkelte fag, også kroppsøving. I vår nasjonale studie har vi spurt både elever og lærere hvor ofte de jobber med de grunnleggende ferdighetene i kroppsøvingstimen.

Figuren under viser hvor mange elever og lærere som oppgir at de aldri jobber med de ulike grunnleggende ferdighetene i kroppsøvingstimene.

Våre tall viser at mange av elevene opplever at det aldri jobbes med lese-, regne- og skriveferdigheter – og svært mange at det aldri jobbes med digitale ferdigheter i kroppsøvingsfaget. Lærerne deler ikke denne oppfatningen i like stor grad, men ca 3 av 10 lærere oppgir at de aldri jobber med skriftlige- eller digitale ferdigheter. Vi lurer på hvorfor lærere og elever opplever dette såpass forskjellig?

–   Er det fordi elevene ikke vet hva grunnleggende ferdigheter er i kroppsøving?

–   Er det fordi elevene ikke tenker over at grunnleggende ferdigheter er noe man skal jobbe med i kroppsøving?

–  Er det fordi lærerne ikke tydelig nok kommuniserer at de bruker de grunnleggende ferdighetene når de faktisk gjør det? Og trenger de egentlig å forklare elevene det så lenge det blir gjort?

–  Eller er det rett og slett fordi elevene opplever at kroppsøving = fysisk aktivitet?

Vi må også stille spørsmålet til oss selv som lærerutdannere; forbereder vi våre studenter på hvorfor og hvordan grunnleggende ferdigheter kan understøtte elevenes læring i kroppsøving?

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *